Tuesday, March 23, 2010

wheelset building.. update

err.. takde ape nak update pon sebenornya.. haha..

wheelset aku tu skang ada kat kedai tajudin. hantar pi truing.

dengan peralatan yg seba tak ada, ngan masa yg tak ada, aku hantor je pd yang pakar. kira projek aku tu halfway done la.. haha.. kantul2

tp takpe.. aku dapat tambah sikit ilmu. camne nak lacing. jenis2 lacing. camne nak cross spoke tu.. nak selang brape. klu hub cenggini nak wat cemane, klu hub cenggitu nak wat camne lak.. tu semua hands-on experience. (tapi ingat - pastikan jumlah lubang pada hub adalah sama dengan jumlah lubang pd rim.. ha ha ha)

dapat gak ilmu on something yg aku tak dapat nak buat sendiri. aku tau gak la teori2 truing. klu camni, kene wat camtu, klu camtu, kene wat camni lak. tau la jugak, walaupun tak tau nak buat. :D

ok la.. ari kamis amik wheelset kat tajudin, setting v-brake, pasang tayar.. then dah bleh kayuh. done.

tp kan, frame aku dah takde tiang yg tempat pasang v-brake tu. adoih.. dulu ada mende tu, gatal pi buang. skang nak pakai, sebok tanya kat member2..

moral of d stori: jangan buang tiang v-brake anda. ketahuilah olehmu bahawa v-brake itu sesungghunya adalah jauh lebih ringan drpd disc.

sekian

1 comment:

akmalhizam said...

haha... tengahari aku nampak wheelset tu kat kedai tajudin, pastu petang pulak nampak kau laju je kat trafik lait masjid jamek.

err.. beskal wife aku dah ringan 20-30 gram dah. terima kasey.
:)