Monday, September 22, 2008

kenapa aku suka beskal..

dulu2, time aku kecik2, kalo time hari keputeraan sultan johor, slalu ada race basikal. kriterium, segamat - batu badak - buluh kasap - segamat. sejak aku kecik2, bapak aku rajin bawak aku gi tgk race tu. slalu gi tgk kat batu badak je, sbb dekat ngan umah. lg satu, kat situ climb memang tinggi..

masa tu, aku punye kagum kat para rider ni, jgn citer la.. mmg kagum gile.. zaman tu, kalo tak silap, zaman ishak amin tengah gah.. aku rasa, time tu la aku start minat beskal.

darjah 4, bapak aku belikan beskal biasa. aku pon lanyak la.. beskal tu la jadi teman aku ke hulu dan kehilir sampai aku darjah nam. skola menengah, dah nek bas skola, so beskal jarang2.

tahun 1997 - aku beli satu roadbike besi dari kawan aku. raleigh besi. aku nak buat pengangkutan gi keje. (er.. aku start life lambat berbanding org lain. at 25, aku baru mampu beli beskal). so dengan basikal tu la aku ronda2 jb.. dengan serba kekurangan (pengetahuan & peralatan).

it was back in 2005 aku start cycling. (bukan restart, sbb seblum ni aku tak serius pon). aku start ngan sebijik ful-sus besi. aku pon gatal2 carik parts aloi (upgrade la konon). so, satu hari tu, aku beli 1 frame, wheelset n brake set. habis la dalam RM650. siap pasang. hehe.. dah ada beskal alloy, tp hard tail. ok la tu..

so, first ride, aku gi jauh sket. kat tasik, terjumpa 1 rider (known as 'kirin'). dia la yg ajak aku off-road. start dari situ la aku terjebak. hehe.. sampai hari ni, aku masih sangat serius berbasikal.. ye la.. dah kita suka.. takkan nak buang lak. for now, aku ada 1 beskal. asal brand dia ialah fastrax. tp sbb nama tu tak glamor, aku repaint n tarok nama 'dogma'. haha.. tp jgn kutuk tau.. frame aku tu setanding ngan giant xtc. sangat ringan dan tahan lasak. aku habis around 4.2k utk build up beskal tu.. huh! apsal banyak sgt?

sekarang, aku tau ke arah mane minat aku dalam dunia basikalan ni. aku suka trail riding. aku suka hash @ jambore. aku tak suka nak masuk xc race sbb aku tak suka pressure. aku tak suka freeride n donhill sbb aku gayat, aku penakut, n takde nyawa spare.. haha..

for now, aku guna jek la beskal aku tu.. skang cita2 nak beli giant trance. dpt yg no 3 pon jadik la.. nak beli trance X, rasa cam tak berbaloi la.. travel lebih sgt. bukan aku nak lompat2 pon..

kesimpulan nya, aku mmg minat beskal. aku akan berbasikalan selagi mampu.. selagi ada kederat. anak aku pon cam dah minat. wife aku pon ada cannondale dia sendiri. so kene layan laa...

so, pada sape2 yg teragak2 nak berbasikal tu .. jgn malu2 la.. tak rugi pun. badan sehat.. otak sehat.. majulah sukan untuk diri sendiri..


2 comments:

akmalhizam said...

haha... akhirnya ada jugak post pasal nih.
it seems that by observing, timbul minat.
aku dah start belikan anak2 aku basikal memasing. nampak macam minat gak tu. macamana nak ajar depa pandai bawak eh? skrg ni on training wheels.

jafa @ the panjang said...

er.. bab minat anak2 ni takleh cakap la bro.. anak aku dulu pon aku men beli sesaje je.
dia mungkin minat sbb tgk aku slalu on sunday, n balik comot2.

bab training wheel tu, takleh ckp ape la.. mmg kene pakai. anak aku tu pun, cam tetiba je pandai 2 tayar.. n aku ada vid of her first ride on 2 wheels..