Monday, November 16, 2009

bukan mengata, bukan mengutuk

soalan: kenapa korang tak letak marking kat trail ??
jawapan : sebab korang salah jalan. so takde la marking tu kat situ..

well. Plentong Epic Ride dah abes. dah selesai. so keje aku pon dah abes. dah berminggu2 wat keje kat dalam tu.. penat. letih. lapar. dan segala macam rasa lagi laa, semata2 untuk mempersiapkan 'hidangan' untuk semua yg dah mendaftar dan merasa trek & trail plentong.

soalan: how's the track?
jawapan : great man! the single track is very nice..

soalan : amacam bang?
jawapan : gile ah korang.. jalan teruk .. takde marking lagi...

untuk makluman korang.. soalan yg belah atas tu, mat saleh yang jawab. hampir semua jawapan sama. soalan yg bawah tu plak, 'orang kita' yang jawab. hehe.. aku tanak komen ape2 la.. sbb yg baca menda nanti pon orang kita gak.. bangsa kita yg tercinta gak...

tp aku kene cakap satu mende la. tahap 'awareness' orang kita terhadap marking & signage adalah sangat rendah.. atau takde langsung. sebab ape aku cakap camtu? sbb ... err ... malas la aku nak cakap. kang aku cakap, aku salah gak.. kan2 ?

ape pon, tahniah pada semua peserta, tak kira la yang maki atau yang puji.. yang buruk kami ambil, yang baik kami simpan..

9 comments:

looky said...

ok pe trek plentong epic ride tu...single track bley layan la...yg best, downhill panjang2...ha3....hope tahun depan crik trek yg lg power....k?

BC KeLoLo said...

Panjang,

Masalah prob tipikal kalau buat event. Biasanya, menjelang event akan diadakan update-update terkini untuk memaklumkan peserta. On D-day, akan dibuat taklimat untuk memberikan maklumat-maklumat terkini dan sensasi.

Tapi... bagi yang tak mau bagi pinjam mata, telinga, hati dan akal budi untuk ambil tahu, dengar dan beri perhatian...akan dapat masalah kemudian menyalahkan orang lain atas kejahilan sendiri...

Ini biasa bro, jangan serik buat event. Yang baik kekalkan, yang kurang baik perbaiki...

BC KeLoLo said...

Panjang,

Masalah prob tipikal kalau buat event. Biasanya, menjelang event akan diadakan update-update terkini untuk memaklumkan peserta. On D-day, akan dibuat taklimat untuk memberikan maklumat-maklumat terkini dan sensasi.

Tapi... bagi yang tak mau bagi pinjam mata, telinga, hati dan akal budi untuk ambil tahu, dengar dan beri perhatian...akan dapat masalah kemudian menyalahkan orang lain atas kejahilan sendiri...

Ini biasa bro, jangan serik buat event. Yang baik kekalkan, yang kurang baik perbaiki...

setan kurus said...

jang...pedulik ler apa kata "org kita" tu....tu semua harap beskal aje canggih tp mindset lum smpi tahap canggih lg...baik lg aku (bkn nk mendabik dada-masih semput smpi la ni)...walaupon amik masa 8 jam (ulang sekali lg..8 jam!!) utk abiskan tp aku abiskan gak semua cp walau ko offer aku 2-3 kali naik lori...pd aku kederat da takde..siap negatif balance lg, tp klu aku tak abiskan..hati aku takkan puas and smpi tahun depan la aku akan wonder nape aku tak abiskan..hehehe
anyway...yg ko sentuh pasal awareness on marker tu mmg betul...tu yg aku leh sesat time nk abis tu....tp aku tak salahkan korang...pon tak salahkan diri aku gak...bdn da lepak...kepala da kemana...so main kayuh jek...tak perasan marking...sedar2 da sesat..and bila kuor siap ada patrol car standby kat luor..=p
walau pon tak disambut mcm hero...walaupon time kuor mee goreng ngan ayam da abis...walaupon aku miss lucky draw...walaupon kuor aku disambut dgn ujan lebat...tp aku bersyukur sbb dpt abiskan ride aku..dan yg penting ati aku puas giler...hehehe
kudos buat korang sbb buat event yg best and mencabar tu...betul2 physical and mental torture!
btw...betul ckp mat saleh tu...trek mmg best!

mr genki said...

geng batu pahat sgt2 puas hati dgn trek/trail plentong.. layanan CP/water point jugak best..single trek layan smpi dlm hati kata "bila nk abis single trek nih"...congrats bro..taun depan sure datang lg..

-top 30-

joni said...

kesedaran kepada marking trail...aku cadangkan pengayuh2 kat malaysia pergi baca the rule of bash/hash...dlm tu ada diterangkan tentang trail marking...jamboree/epic or what ever la yg bukan lumba basikal pun sama mcm hash...laluan ditentukan pada marking...so pengayuh2 kita ni sepatutnya kena buka mata besar2masa dlm trail...aku pun 4 kali lost dr marking...tp tak jauh mn pun...bila aku nampak takde marking aku patah balik la...aku pun tak rugi masa kat situ...so kepada pengayuh2 semua salahkan diri sendiri kalau sesat sebab tak nampak marking...penganjur dah buat yang terbaik untuk semua...

warheadMR MoBiC said...

betul3X..bende ni biasa le panjang..aku stuju dgn kata2 Kelolo, Joni Roger & yg lain2 tuuu..

Unknown said...

ala biasa la tu kekadang kita buat marking macam mana pon ada gak yang terlepas punya la. jenuh la kalu nak pasang marking sepanjang trail tu dgn zibra tape tuh kena 40km jer berapa roll nak pakai so riders sendiri kena prihatin time ride terutama kat simpang simpang...then fast rider yg depan tu jgn la sabotaj plak hilangkan marking :P

Angah said...

Komen 'membina' yang sama jugak angah dapat masa Penganjuran Monsoon RIde baru2 ni.

Sendiri tak terer salahkan beskal ngan trek haha..

jagan serik buat event!