Monday, December 3, 2007

the very first epic ride..

keadaan saya hari ini - penat. letih. lesu. lemah. sakit badan. happy.. gumbira..

sebab? semalam aku buat satu solo ride, on road, on my mountain bike (of course with slicks), 102.3 km, for 5.5 gruelling hours.. on my very new (paint) white dogma.. aku dah lama sangat teringin nak buat solo ride camni.. cuma tak berani.. tah camne kali ni aku tergerak nak buat, lepas aku dapat endure PCC ari tu.. aku fikir, kalo 60 km offroad bole, takkan 100km on road takleh ..

gila? kalo roadies, tak gila lagi. tp barang di ingat.. aku ride mountain bike, which not as light as roadies. some more, aku totally alone. ini bukan group riding - takde sape support, takde sape tarik, takde sape lindung.. aku sorang2 kayuh, sorang2 lawan angin, sorang2 set pace.. I'M ON MY VERY OWN !!

ini catatan perjalanan..
  • 0641 hrs - start from home. after 1 power bar n 2 slice of bread, segelas air masak + setengah botol sting. dalam beg, as usual ada pam, tiub 1, pembukak tayar, snickers 3, handset 1 (1 with earphone), wallet, deep heating rub ( ni penting ni..) n yang paling penting - 2 liter powerbar endurance untuk diminum sepanjang jalan. riding smoothly.. pakaian - knickers hitam ngan jersey wismilak kuning..
  • 0741 hrs - sampai kat simpang 4 tiram as axpected. tiada halangan.. badan pun fresh lg
  • 0749 hrs - stop kat bus stop for 5 minutes. ejas handle, sbb senget ..
  • 0841 hrs - sampai kat kedai Lim @ Kota Tinggi. tak stop sbb tak bukak lagik. lalu atas jambatan kayu n terus kayuh. badan pun segar lagi.
  • 0910 hrs - stop kat 1 bus stop, 500m from simpang Air Tawar 3. sapu ape yg patut. kaki dah start rasa sakit.. isap rokok sebatang.. bleh plak ada sorang mamat tu lalu depan aku sambil nyanyi2. cam senang ati btol. tp rasa mcm ada something wrong kat mamat tu... ada gak sorg awek nak gi keje.. tgh tggu bas. continue riding after 15 mins..
  • 1025 hrs - berenti kat satu warung tinggal kat simpang Kg. Baru Sg. Mas. dah rasa sakit sana sini. dunno whats wrong la.. tp mcm too early nak rasa sakit.. baru 70km. makan koci jap, ganti garam dalam badan.. sapu ape yg patut. lepas strecthing, sambung kayuh. at 1 time, rasa macam betis dah nak give-up. takleh silap tekan, terus rasa nak krem. ada try skali contact mem, nak soh dia amik. tp tak dpt call sbb takleh pakai voice command... so continue kayuh la.. mind rasa tanak give-up lagik..
  • 1135 hrs - berenti bawah pokok sawit right after Kilang Sawit Adela. rasa mcm dah takleh tahan lagik dah.. tp nak mintak bantuan, tak sanggup la.. dah dekat sangat. klu ikot perkiraan aku, ada 5 bukit jek lagi nak sampai.. rugi plak rasa.. so, selapas sapu dan picit ape yg patut, aku sambung gak kayuh.. gagah2kan aje.. right b4 simpang belungkor, mem call, tny kat mane. kat smpg belungkor, adik ipar aku dah tunggu ngan moto.. fuh .. semangat sungguh rasa.. hehe.. tp, bukit last paling seksa.. tinggi + curam. kayuh slow2, takot krem.. bekalan air pon dah abes. so, soh adik ipar aku gi beli 100+..
  • 1211 hrs - sampai umah mentua aku. fuh.. gila btol.. seb baik tak krem..
sampai gak cita2 aku.. walaupun tak besor mane, tp ni kira personal achievement.. walaupun teruk, tp aku suka.. this is the fact - 102.3 km. 4 jam 31 minit masa kayuh, 5 jam 35 total journey. 22.7 km/h average speed, 50.1 km.h max speed, 10.5 km/h min speed..

next target - segamat - 200km +.. hehe.. bole ke? yaa .. yakin boleh !

1 comment:

Ummi said...

bace pn dh rase krem bijik mata ni.huahahahahaha...
gile ah...
endurance tinggi nmpk!
ececece